Yrittäjä – Some on monipuolisempi työkalu kuin arvaatkaan!

some

Some tarjoaa uskomattoman paljon mahdollisuuksia yrittäjille, osaa he eivät välttämättä tule edes ajatelleeksi. Kuten someasiantuntija Harto Pönkäkin toteaa Ylen artikkelissa,“monet yritykset eivät ymmärrä kaikkia sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia ja monelle tuntuu tulevan yllätyksenä se, kuinka monenlaisia keinoja siellä on tehdä markkinointia ja kuinka kohdennettua se voi olla.”

En voi painottaa tarpeeksi, kuinka tärkeä kanava ja työkalu some on yrittäjälle. Minulle se on tuonut hurjasti hyvää, en jaksa uskoa, että olisin tässä tilanteessa ilman sosiaalista mediaa. Somen hyödyntäminen ottaa toki aikaa, eikä sitä kannata tehdä vasemmalla kädellä miettimättä, mitä sinne jakaa tai miten siellä toimii. Pienikin panostus someen kuitenkin on hyödyksi, koska sen tuomat mahdollisuudet edistää sinun yritystoimintaasi ovat vertaansa vailla.

Käydään seuraavaksi läpi, mihin kaikkeen voit hyödyntää sosiaalista media

1. Markkinointi

Muista erottautuvilla kiinnostavilla postauksilla voi saada paljon aikaan somessa. Sosiaalinen media on niin kilpailtu paikka, että julkaisuihin kannattaa panostaa, jotta ne erottautuvat ruuhkaisesta uutisvirrasta. Julkaise myös monipuolisesti sisältöä, joka liittyy kiinteästi tuotteihisi tai palveluihisi. Muista kuitenkin aina säilyttää oma äänesi ja tyylisi kaikessa mitä teet. Ihan täysin ilmainen tapa tämäkään ei ole. Muistathan aina, että sinun aikasi on  myös rahaa ja somen käyttö on sinun työaikaasi siinä, missä muutkin työt.

2. Mainonta (maksullinen)

Väitän, että eritoten Facebook-mainonta on vieläkin alikäytetty tapa markkinoida pienyrittäjien keskuudessa. Se on harmi, koska Facebookin mainonnalla pystyt kohdentamaan mainoksesi juuri sille kohderyhmälle, jolle haluat. Tästä syystä mainonnan kulutkaan eivät nouse pilviin vaan jo pienelläkin panostuksella voit tavoittaa juuri oikeita ihmisiä. Jos Facebookin mainostyökalu ei ole sinulle tuttu, sitä on helppo testata aluksi pienellä summalla ja kokeilla mikä toimii ja mikä ei.

3. Asiakaspalvelu

Voit ohjata asiakaspalveluasi someen, vaikka pyytää ihmisiä kysymään lisätietoja messenger-viestillä. Tai vaikka kysymään vapaata aikaa tai pöytävarausta. Asiakkaasi voi postata myös suoraan sivusi uutisvirtaan, joka useimmiten on hyvä asia, koska vastaamalla hänelle julkisesti myös muut näkevät vastauksesi. Usein ihmiset kysyvät samoja asioita, joten vastauksestasi on todennäköisesti hyötyä myös muille. Ehkä on sanomattakin selvää, että muista olla vastauksissasi aina kohtelias ja ystävällinen. Somesta saa kätevästi myös ohjattua ihmisiä verkkosivuillesi, ajanvaraukseesi tai muuhun paikkaan, jonne haluat heidän menevän.

4. Tiedotus

Some toimii mainiosti myös tiedotuskanavana. Tiedotukset lomasta, aukioloaikamuutoksista tai muista poikkeuksellisista tilanteista kannattaa aina julkaista someen ja vieläpä kiinnittää sivusi ensimmäiseksi postaukseksi, jotta sivulla vieraileva bongaa postauksen heti.

5. Julkisuuskuvan luominen ja kehittäminen

Se miten esiinnyt somessa, luo sinusta koko ajan julkisuuskuvaa, halusit sitä tai et. On siis parempi, että rakennat julkisuuskuvaasi julkaisuilla, josta näkee, että niihin on oikeasti panostettu eli käytetty aikaa ja ajatusta. Tuota kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältöä, joka tuo myös sinun asiantuntemustasi esille. Se on parhain kombo hyvän julkisuuskuvan luomiseen. Mitä parempi maine sinulla on ja mitä paremman kuvan sinusta somessa saa, sitä enemmän saat asiakkaita.

6. Verkostoituminen

Sosiaalinen media antaa sinulle täydet mahdollisuudet verkostoitua juuri haluamasi ihmisten kanssa. Loppu on sinusta itsestäsi kiinni. Liity Facebookissa haluamiisi ryhmiin, perusta oma ryhmä, seuraa ja kommentoi kiinnostavien ihmisten julkaisua Instagramissa ja Twitterissä. Ole aktiivinen keskustelija, se palkitaan varmasti ja pian sinulla on verkostoja ympäri Suomen ja mahdollisesti myös sen ulkopuolella.

 

Jos et vielä ole panostanut sosiaaliseen mediaan yritystoiminnassasi, tee itsellesi (ja asiakkaillesi!) palvelus ja aloita heti. Tekemällä oppii kaikista parhaiten, joten testaa ja kokeile, mikä toimii sinulle ja sinun kohderyhmällesi. Kun olet löytänyt sinulle toimivan tavan, jatka vaan samaan malliin. Panostus alkaa varmasti näkymään jossain vaiheessa myös myynnissäsi 😉

Tytti Laine
Someillaan?

Tytti Laine

Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan.

Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Tytti Laine
Someillaan?
Tytti Laine
Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *