Miten näkyä paremmin Googlessa? – hakukoneoptimointi yrityksen nettinäkyvyyden vauhdittajana

Avainsanojen valinta on yksi tärkeimmistä tehtävistä, jos haluat hyödyntää hakukoneoptimointia eli käytännössä “näkyä Googlessa” ilman, että investoit hakukoneiden maksullisiin mainoksiin. On tärkeää, että mietit huolella, mitkä avainsanalauseet ja sanojen valinnat ovat sellaisia, joita potentiaaliset asiakkaasi käyttäisivät etsiessään tuotettasi tai palvelujasi.

Tee ensin pitkä listaus avainsanoista ja -lauseista

Asiakkaille tuttujen avainsanojen käyttö hakukoneessa on olennaista nettisivustosi menestykselle. Ensimmäiseksi sinun kannattaa tehdä pitkä lista sanoja ja lauseita, jotka jollain tavalla liittyvät tuotteisiisi ja/tai palveluihisi.

Ehdotan, että listaat myös avainsanoja, jotka liittyvät avainsanalauseisiisi. Kun olet askeleen etäämmällä suoraan yritystoimintaasi liittyvistä ydinsanoista, voit saada sivuillesi enemmän liikennettä. Laita itsesi asiakkaan asemaan: millaiset lauseet sinä kirjoittaisit vaikka Googleen, jos etsisit sinun palveluasi tai tuotteitasi? Mieti omaa yritystoimintaasi kuten ulkopuolinen, joka ei tiedä mitään bisneksestäsi tai toimialastasi.

Arvioi hakusanojen hyödyllisyys ja kilpailukykyisyys

Seuraava askel on arvioida, kuinka hyödyllisiä ja kilpailukykyisiä löytämäsi hakusanat ovat. Mitä korkeampi arvo, sitä kovempaa on usein myös tiettyjen hakusanojen ja -lauseiden kilpailu. Muutkin ovat siis todennäköisesti valinneet samoja sanoja tukemaan heidän nettinäkyvyyttään.

Arvioinnin voi tehdä useammalla maksuttomalla tai maksuttomalla työkalulla, joista suosikkini on Google Adsin avainsanojen suunnittelija. Voit etsiä sanoja tai lausekkeita, jotka liittyvät tuotteisiisi tai palveluihisi ja saat muun muassa tietoa siitä, miten usein hakemiasi sanoja käytetään hakusanoina. Suunnittelija voi auttaa sinua rajaamaan avainsanalistaasi niin, että pystyt helposti valitsemaan sinulle tärkeimmät avainsanat. Voit esimerkiksi yrittää ensin valita 25 tärkeintä sanaa tai lausetta ja huolehtia, että ne löytyvät nettisivujesi teksteistä. On hyvä varmistaa, että tärkeimmät 3-4 löytyvät suoraan ihan ensimmäiseltä sivultasi.

Monet hakukoneoptimoinnin asiantuntijat suosittelevat myös, että löytämääsi tärkeää avainsanaa kannattaa käyttää eri muotoisina ja huomata käyttää myös sille läheisiä sanoja. Tällä tarkoitetaan, että esimerkiksi sanan “hakukoneoptimointi” lisäksi voisi olla hyvä käyttää myös muita sanoja kuten “hakukoneoptimoitu”, “google-optimointi” ja “seo-optimointi”.

Googlen suosituimmat hakusanat

Mitkä sanat ovat Googlen suosituimpia hakusanoja? Google julkistaa tiedot vuosittain ja vuoden 2018 tiedot löytyvät Suomen osalta täältä. Haetuimpia sanoja olivat mm. presidentinvaalit, Avicii, Love Island Suomi, Redi, Arabia Store, sinilevä, ilmastointilaite sekä lauseet “miten viilentää asuntoa”, “miten ruskettua” ja “miten saada unta”.

 

Toivottavasti sait tästä kirjoituksestani ideoita oman yrityksesi hakusanojen optimointiin. Haluaisitko lisätä yrityksesi näkyvyyttä netissä, tehostaa ajankäyttöäsi ja ansaita enemmän yrittäjänä? Olen järjestämässä maksuttoman webinaarin syyskuun alussa. Klikkaa tästä, jos haluat saada kutsun maksuttomaan webinaariini. Olet lämpimästi tervetullut!

Someillaan?

Tytti Laine

Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan.

Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Tytti Laine
Someillaan?

Kommentit

Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!