Miten digimarkkinointi säästää aikaasi?

digimarkkinointi säästää

Digimarkkinointi saattaa joskus kuulostaa työläältä ja aikaa vievältä. Alkuun se voi sitä ollakin, mutta kun olet saanut sen rullaamaan, se säästää aikaasi ja vaivaasi hurjasti! Kerron sinulle tässä kirjoituksessa, kuinka monin eri tavoin voit säästää arvokasta aikaasi, kun otat digimarkkinoinnin keinot kunnolla käyttöön! Lähes kaikki asiakkaasi viettävät aikaansa verkossa, joten miksi sinäkin et näkyisi ja kuuluisi siellä?

Olen itse panostanut digimarkkinointiin jo useiden vuosien ajan ja se on tottavie kannattanut! Kuinka paljon minulla menisikään aikaa erilaisiin markkinointitoimenpiteisiin, jos en voisi tehdä niitä verkossa erilaisten palveluiden ja ohjelmien avulla. Nyt minulla jää aikaa erityisesti asiakkaitteni palvelemiseen, mutta myös bisnekseni kehittämiseen, jonka koen asiakkailleni ja itselleni äärimmäisen tärkeäksi.

Miten digimarkkinointi sitten oikeasti säästää aikaasi?

Aikaa säästyy sellaisillakin tavoilla, joita et välttämättä ole tullut ajatelleeksi. Usein digimarkkinointiin panostaminen tarkoittaa ajansäästöä myös asiakkaallesi. Nopea ja helppo tiedon ja yhteyden saanti on sinulle suorastaan kilpailuvaltti! Jos asiakkaasi kokee asioimisen kanssasi nopeaksi ja vaivattomaksi (jota se verkossa usein on!), voit olla aika varma, että hän myös asioi kanssasi uudelleen 😉

1. Aikaa säästyy automatisoimalla

Automatisointi on yksi suurimmasta ajansäästökeinoista, mitä tulee digimarkkinointiin. Erilaisten ohjelmien avulla saat ajastettua viestisi lähtemään asiakkaillesi vaikka kuukauden päähän. Voit ajastaa someen postauksia ja viestejä sähköpostiin kätevästi etukäteen, jolloin sinun ei tarvitse olla juuri sillä hetkellä lähettämässä viestejä. Usein ne jäävät sitten lähettämättä, koska unohdat koko viestin, jos et lähetä sitä silloin kun alunperin suunnittelit. Sitten voi pahimmassa tapauksessa käydä niin, että humpsahtaa yhtäkkiä monta kuukautta eteenpäin ilman yhtäkään postausta tai viestiä asiakkaillesi.

2. Ei kaikille kaikkea

Digimarkkinoinnin avulla pystyt lähettämään erilaista sisältöä eri kohderyhmille. Kaikki eivät välttämättä ole kiinnostuneet samanlaisesta sisällöstä tai samoista tuotteista ja palveluista. Siksi on todella tarpeen, että voisit lähettää heille erilaisia postauksia ja viestejä sekä sosiaalisen median että sähköpostin kautta. On tärkeää, että asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi näkevät ja saavat juuri heitä kiinnostavaa sisältöä verkossa. Säästät huomattavasti aikaa, kun saat kohdennettua markkinointisi niistä kiinnostuneille asiakkaille, sen sijaan, että markkinoinnit kaikille kaikkea.

3. Asiakkaasi ovat helposti tavoitettavissa

Onko asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan tavoittaminen ollut koskaan näin helppoa ja nopeaa? Ei ole, (lähes) kaikki asiakkaasi löytyvät verkosta, joten käytä sitä hyödyksesi! Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa asiakkaasi ovat helposti tavoitettavissa. Pääset kysymään heidän mielipidettään, näkemään mistä he pitävät ja tarjoamaan heille heidän kaipaamaansa apua tuotteittesi ja palvelujesi muodossa. Pystyt kommunikoimaan asiakkaasi kanssa lähes reaaliajassa sosiaalisessa mediassa ja mikä parasta myös asiakkaasi saa sinuun yhteyden heti kun hän haluaa. Sanomattakin selvää, että aikaa säästyy sekä sinulta että asiakkaaltasi 😉

4. Seuranta hoituu kuin itsestään

Tiedän, tilastointi on rehellisesti sanottuna pirun tylsää ja aikaavievää puuhaa. Bisneksesi kannalta on kuitenkin oleellista, että myös seuraat miten markkinointisi toimii. Kun suuntaat markkinointisi someen ja sähköpostiin, käyttämäsi ohjelmat tekevät seurannan puolestasi! Sinulle jää vain tulosten läpikäynti ja analysointi. Tilastoista näet nopeasti, mikä toimii ja mikä ei ja pystyt muuttamaan markkinointiasi vaikka heti. Toisin on esim. lehtimainoksen kanssa.

5. Selkeät nettisivut säästävät sinun ja asiakkaittesi aikaa

Onko sinulla nettisivu? Onko se ajantasalla ja löytääkö potentiaalinen asiakkaasi haluamansa tiedon heti? Kun sinulla on toimivat ja selkeät nettisivut, josta asiakkaasi löytävät haluamansa tiedon heti, säästyt ylimääräisiltä soitoilta, sähköposteilta ja viesteiltä. Jos asiakkaasi saa haluamansa selville heti, hän voi keskittyä heti ostamaan. Saati, että hän joutuisi näkemään ylimääräistä vaivaa kysyäkseen ensin jotain, joka voisi olla mainittuna jo nettisivuilla. Pahimmassa tapauksessa kauppa voi mennä sivu suun! Kannattaa myös muistaa, että nettisivu on jo itsessään markkinoinnin väline, jos ja kun se on hakukoneystävällinen 😉

Tässä ei ollut läheskään kaikki tavat, miten digimarkkinointi voi säästää aikaasi. Jaa ihmeessä kommenttikenttään oma vinkkisi, miten olet säästänyt aikaasi markkinoimalla verkossa?

Jos digimarkkinointi kiinnostaa sinua enemmänkin, tsekkaa vielä blogikirjoitukseni, jossa kerron, mitä olen 18 vuoden yrittäjyys on opettanut minulle digimarkkinoinnista!

Tytti Laine
Someillaan?

Tytti Laine

Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan.

Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Tytti Laine
Someillaan?
Tytti Laine
Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!

2 Comments

  1. Taina sanoo:

    Kiitos blogikirjoituksestasi, täyttä asiaa! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *