Miksi yrittäjän on kriittisen tärkeää olla aktiivinen somessa?

somessa

Sosiaalinen media kasvaa kasvamistaan. Somessa on ihan valtavasti pöhinää ja potentiaalia yrittäjille, jos he vaan haluavat sitä hyödyntää. Tiesitkö, että jo 60 prosenttia suomalaisista käyttää jotain sosiaalisen median kanavaa? Se on huikea määrä yhteensä n. 5.5 miljoonasta suomalaisesta ja määrä kasvaa. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että myös sinun ihanneasiakkaasi käyttävät somea.

Entä kuinka paljon me suomalaiset käytämme somea? Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan 49 % kaikista suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa päivittäin. Eli enää ei kannata miettiä mistä voit löytää ihanneasiakkaasi 😉 Asiakkaat ovat tietenkin se tärkein pointti, miksi sinun tulee olla somessa. Se on kuitenkin myös parhain paikka löytää yhteistyökumppaneita ja saada inspiraatiota muilta yrittäjiltä.

Kaikista suomalaisista yrityksistä 63 % käyttää sosiaalista mediaa, mutta yksin- ja pienyrityksistä vain n. 50 %. Määrä on vielä aika vähän, mutta uskon, että lukema tulee nousemaan ja paljon. Tässä hieman muitakin perusteluja, miksi sinun kannattaa olla somessa ja olla siellä aktiivinen.

1. Säästät rahaa

Säästät silkkaa rahaa, kun käytät somekanaviasi suunnitelmallisesti ja ennen kaikkea tavoitteellisesti. Jos vain postailet silloin tällöin jotain kivaa mikä mieleesi sillä hetkellä juolahtaa, tuhlaat vaan aikaasi. Ja aikahan on rahaa! Somen käyttöä on tärkeä miettiä samalla tavalla kuin esimerkiksi markkinointia tai budjetointia. Suunnitelma ja selkeä tavoite ovat olennaisia, jotta saavutat julkaisuillasi sen mitä haluat.

2. Osoitat pätevyytesi somessa

Kun jakamasi kiinnostava sisältö on omaan alaasi ja osaamiseesi liittyvää, tuot myös omaa ammattitaitoasi esille siten, että myyt palvelujasi ja tuotteitasi oikeasti myymättä yhtään mitään. Ei hassumpaa, eihän?

3. Some on tärkeä moottori koko digitaaliselle näkyvyydellesi

Somesta pystyt ajamaan liikennettä kaikkiin digitaalisiin sivuihisi ja palveluihisi, kuten verkkosivuillesi, muihin somekanaviisi, verkkokauppaasi, blogiisi ja jopa sähköpostiisi! Hyvät sometilit ja julkaisut näkyvät myös Googlen haussa erinomaisesti, joten aktiivinen ja tavoitteellinen somen käyttö ruokkii myös näkyvyyttäsi Googlessa.

4. Saat lisää asiakkaita ja myyntiä

Ja tietenkin tärkeimpänä, mihin kaikki toimintasi somessa lopulta tähtää eli nykyisistä asiakkaistasi huolehtimiseen, uusien asiakkaiden löytämiseen ja sitä myöten lisääntyvään myyntiin.

Pidä siis somessa aina mielessäsi, että et ole siellä huviksesi (yrittäjänä – siis toki siellä voi olla myös huvikseen, mutta tuloksia ei usein siten tule…) vaan oikeasti tekemässä töitä ja saamassa tuloksia. Ota some vakavasti ja samalla anna sille mahdollisuus toimia asiakkaillesi loistavana porttina tuotteittesi ja palveluittesi pariin.  Muista silti olla oma itsesi somessa ja pitää myös pilkkeen silmäkulmassa. Vaikka näkyvyytesi somessa on suunnitelmallisempaa, sisällön ei todellakaan tarvitse olla tylsää.

Jos kaipaat apua somen valjastamiseen tehokäyttöön, tsekkaa Eduksi.fi verkkokauppani. Sieltä löytyy useita eri kurssikokonaisuuksia, joiden avulla pystyt ottamaan somekanavistasi kaiken hyödyn irti ja varmistaa, että käyttämäsi aika siellä ei mene hukkaan 😉

Psst. Lue myös kirjoitukseni, jossa listaan 9 pahinta virhettä, jotka omassa somemarkkinoinnissaan voi tehdä.

Tytti Laine
Someillaan?

Tytti Laine

Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan.

Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Tytti Laine
Someillaan?
Tytti Laine
Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *