Miksi sähköpostimarkkinointi on tehokkaampaa kuin somemarkkinointi?

sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on saattanut jäädä vähän somemarkkinoinnin pimentoon viime aikoina, mutta se on edelleen loistava tapa tuoda omaa osaamistaan ja omia tuotteita tai palveluita ihanneasiakkaiden tietoisuuteen. Hyödynnän itse todella paljon sähköpostia markkinoinnissa ja viestinnässä ja koen, että tavoitan sen avulla edelleen parhaiten omat ihanneasiakkaani. 

Miksi sähköpostimarkkinointi sitten on parhaimmillaan tehokkaampaa kuin somemarkkinointi?

Sähköpostilistasi on sinun omaisuuttasi

Ihanneasiakkaat kerääntyvät sinun omistamallesi ja hallinnoimallesi listalle, johon muilla ei ole asiaa. Someseuraajasi taas ovat somepalveluiden “omaisuutta”. Sähköpostilla voit pitää yhteyttä listallasi oleviin ihanneasiakkaisiisi juuri sillä tavalla kuin haluat.

Sähköpostimarkkinointi tavoittaa paremmin juuri sinun ihanneasiakkaasi

Sähköpostilla markkinoit ja viestit juuri ihanneasiaillesi, kun somessa joukossa voi paljon porukkaa, jotka eivät oikeasti ole kiinnostuneita yrityksestäsi ja sen palveluista ja tuotteista. Ihanneasiakkaasi kirjautuu sähköpostilistallesi todennäköisesti siksi, että häntä aidosti kiinnostaa sinun palvelusi ja/tai tuotteesi. Kun taas somessa tapahtuu enemmän sellaista, että seurataan esim. jonkun kilpailun takia tai siksi, että toivotaan takaisin seuraamista

Sähköpostilistalta ei välttämättä poistuta niin herkästi

Sähköpostilistalta ei välttämättä myöskään poistuta niin helposti kuin somessa, koska uutiskirjeen tai jonkun maksuttoman lahjan tilaaminen tapahtuu paljon tietoisemmin kuin somessa. Somessa yksi napautus riittää seuraamiseen, kun taas listalle kirjautuessa täytetään yhteystietolomake, jota ei luultavasti tehdä hetken mielijohteesta.

Sähköpostilistasi ei ole niin altis ulkopuolisille häiriöille ja muutoksille

Sähköpostilistasi ei ole samanlailla altis ulkopuolisille uhille tai häiriöille, kuten someseuraajasi ovat. Jos somepalvelu päättää muuttaa jotain ominaisuuksia omassa palvelussaan, sinä et sille mitään voi. Esimerkiksi algoritmien muutokset saattavat vaikuttaa siihen, että päivityksesi eivät enää näy samalla lailla seuraajillesi.

Sähköpostiviesti koetaan usein henkilökohtaisemmaksi kuin somepostaus

Sähköposti voidaan kokea henkilökohtaisemmaksi kuin somepostaus, koska se tulee omaan henkilökohtaiseen sähköiseen postilaatikkoon eli se on ikään kuin kirje, joka vastaanotetaan. Mitä henkilökohtaisemmaksi ihanneasiakkaasi kokee lähestymisesi, sen parempi

 

Lopuksi haluan korostaa, että sähköpostimarkkinointi tukee myös somemarkkinointia ja toisinpäin, joten ne eivät suinkaan ole irrallisia tapoja markkinoida, josta tarvitsisi valita vain toinen. Paras kombo tulee luultavasti, kun hyödyntää aktiivisesti molempia. Näin minä ainakin teen. Täältä voit vielä lukea lisää vinkkejä, miksi sähköpostimarkkinointi on niin tehokasta.

Hyödynnätkö sinä sähköpostia markkinoinnissasi?

Tytti Laine
Someillaan?

Kommentit

Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Haluatko lisää intoa ja inspiraatiota? Onnistuu! Jätä tietosi