Ihanneasiakas – mistä hänet tunnistaa?

ihanneasiakas

Kuka on ihanneasiakas? Ovatko kaikki ihmiset sinun ihanneasiakkaitasi? Mielestäni kaikki eivät ole. Minä miellän ihanneasiakkaaksi sellaisen henkilön, jota sinä palvelisit kaikkein mieluiten ja joka haluaa ostaa sinulta ilolla.

Joskus ajatellaan, että yrittäjän täytyisi haluta palvella ihan kaikkia. Ei todellakaan tarvitse, vaan kannattaa esimerkiksi kohdentaa markkinointia juuri niille sinun ihanneasiakkaillesi. Uskon, että elämästäsi ja yrittäjyydestäsi tulee merkityksellisempää, kun kohdennat rohkeasti markkinointisi, viestintäsi ja tekemisesi niille ihmisille, joita sinä haluat palvella. Tämä voi olla alkuun hieman vaikeaa, mutta uskon, että se palkitsee sinut tulevaisuudessa!

Mistä tunnistat oman ihanneasiakkaasi?

Ihanneasiakas on joku, jonka kanssa rakastat työskennellä

Onko sinulla asiakas, joka saa sinut lähes aina turhautumaan tai jopa pahalle tuulelle? Joskus tämä voi johtua ihan puhtaasti siitä, että teillä ei synkkaa. Silloin ei tee mieli markkinoida tai myydä hänelle aktiivisesti vai mitä? Ei sinun tarvitsekaan.

Keskitä huomiosi mieluummin ihanneasiakkaisiisi! Ihanneasiakkaasi on se henkilö, jonka kanssa sinä haluat tehdä töitä ja josta sinä saat positiivista energiaa. Ajattele nykyisiä asiakkaitasi ja tunnista ensin heidän joukostaan omat ihanneasiakkaasi. Mitä yhteistä heillä on? Kysymällä oikeita kysymyksiä itseltäsi pystyt määrittämään oman ihanneasiakkaasi profiilin 😉

Ihanneasiakas on joku, joka tarvitsee sinua

Saattaa kuulostaa ehkä suureelliselta, mutta nimenomaan ihanneasiakkaasi tarvitsee sinua ja haluaa hankkia sinun tuotteitasi tai palveluitasi. Hän saa loistavia tuloksia työskennellessään kanssasi tai hän saa tuotteistasi paljon hyötyä ja iloa. Tämän vuoksi hän on tietenkin myös valmis maksamaan palveluistasi tai tuotteistasi sen, minkä sinä ansaitset ja pyydät.

Ihanneasiakas on joku, joka kertoo muille sinusta

Ihanneasiakkaasi tunnistaa siitä, että hän on se asiakas, joka kertoo sinusta ja tuotteistasi tai palvelustasi muille. Hän on todennäköisemmin se joka jättää positiivisen palautteen somekanavallesi, mainitsee sinut julkaisussaan ja suosittelee sinun palveluitasi tai tuotteitasi lähipiirilleen ja tuttavilleen. Hän on sinulle siis todellinen kultakimpale, josta kannattaa pitää kynsin ja hampain kiinni sekä etsiä heitä lisää!

Ihanneasiakkaan tunnistaminen ja löytäminen ovat ensimmäisiä aihekokonaisuuksia, johon pureudumme myös Buustia bisnekseen! -verkkovalmennuksessa. Tämä käydään läpi ensimmäisenä siksi, koska oman ihanneasiakkaan tunnistaminen ja löytäminen ovat kriittisen tärkeitä tehdä kunnolla ennen kuin alkaa markkinoimaan ja myymään – ja tekemään tuloksia!

 

Tytti Laine
Someillaan?

Kommentit

Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Haluatko lisää intoa ja inspiraatiota? Onnistuu! Jätä tietosi