Facebook tehokäyttöön markkinoinnissa

Facebook markkinoinnissa

Sosiaalinen media ja erityisesti Facebook on yrittäjille tärkeä, arvokas ja pääosin ilmainen työkalu, joten Facebookia kannattaa hyödyntää tehokkaasti markkinoinnissa. Yrittäjäkyselyn mukaan vuonna 2017 Facebook oli ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median kanava yrittäjien keskuudessa. Tilanne ei ole suuremmin muuttunut parissa vuodessa, joten viimeistään nyt kannattaa ottaa kaikki Facebookin tarjoamat ominaisuudet ja kikat käyttöön markkinoinnissa 😉

Nappaa vinkit Facebookin tehokkaaseen käyttöön alta!

Täydennä kaikki yrityssivun tiedot

On erittäin tärkeää, että täydennät yrityksesi Facebook-sivun tiedot mahdollisimman hyvin ja kattavasti. Asiakkaasi arvostavat, kun löytävät kaikki tarvitsemansa tiedot nopeasti ja saavat valita heille mieluisimman yhteydenottotavan. Lisäksi Facebook arvostaa enemmän huolellisesti täydennettyjä sivuja ja saattaa näyttää sivua ja sen julkaisuja paremmin. 

Kiinnitä erityisesti huomiota siihen, että asiakkaalla on useampi tapa ottaa yhteyttä esim. Messenger-viestin lisäksi monet asiakkaat haluavat lähettää sähköpostia tai soittaa. Lisäksi nettisivuosoite kannattaa olla aina, jos sellainen on olemassa. Kiinnitä huomiota myös siihen, että ensi kertaa sivulle tuleva, huomaa nopeasti, mitä yrityksesi tarjoaa. Kirjoita siis informatiivinen ja ytimekäs esittelyteksti.

Ajastus ja seuranta Creator Studiossa

Facebookin Creator Studio on verrattain uusi ominaisuus Facebookissa, joka kannattaa ottaa heti käyttöön. Creator Studiossa pystyt julkaisemaan ja ajastamaan postauksia sekä Facebookiin että Instagramiin samasta paikasta. Myös Facebook Stories -julkaisuiden teko onnistuu, mutta Instagram Storiesiin ainakaan tätä blogia kirjoittaessa ei vielä voi julkaista. Lisäksi näet Creator Studiosta nopeasti, miten julkaisusi ovat saaneet reagointeja ja voit muokata postauksiasi enemmän reaktioita saaneiden kaltaisiksi. Creator Studio on erittäin helppo ja kiva käyttää, joten suosittelen ottamaan sen heti käyttöön, jos se ei vielä ole.

Facebook-ryhmät markkinoinnissa

Facebook-ryhmät ovat välillä saaneet kyseenalaistakin huomiota, mutta silti ne ovat oiva paikka ja tapa verkostoitumiseen ja oman osaamisen markkinointiin. Monissa ryhmissä varsinainen markkinointi on kiellettyä tai sitten rajoitettua, mutta auttaminen on aina sallittua! Jos joku kaipaa apua johonkin ja sinä yrityksesi voisi asiassa auttaa, kommentoi rohkeasti keskustelun avauksiin auttavaan, ei liian myyvään sävyyn. 

Erityisesti kannattaa olla mukana yrittäjien omissa ryhmissä ja omaan alaan liittyvissä ryhmissä, joissa on potentiaalisia asiakkaita. Myös omalle paikkakunnalle keskittyvät ryhmät ja ryhmät, jossa tarjotaan/etsitään tuotteita tai palveluita voivat olla hyödyllisiä sinulle! 

Vältä kuitenkin liittymistä liian moneen ryhmään. Ole mukana vain niissä, joista voi olla aidosti sinulle hyötyä (tai iloa!) ja joissa ehdit aktiivisesti olemaan mukana ja osallistumaan keskusteluun. Mieti myös itse julkaisemasi sisältö aina tiettyä ryhmää varten – älä vain julkaise samaa kaikissa ryhmissä.

Harkitse myös oman ryhmän perustamista, jos sellainen sopii alaasi tai tuotteillesi tai palveluillesi. Mikä olisikaan parempi kuin oma ihanneasiakasjoukko yhdessä sinun hallinnoimassasi paikassa, jossa voit heitä auttaa ja palvella 😉

Maksullinen mainonta Facebook-markkinoinnissa

Facebookin (ja samalla Instagramin) maksullisen mainonnan tärkeys korostuu koko ajan, sillä Facebook on tiukentanut viime aikoina erityisesti yritystilien maksuttomien julkaisujen näkyvyyttä. Maksullinen mainonta on loistava tapa saada yritystä ja sen palveluita tai tuotteita paremmin näkyviin myös muille kuin sivusi tykkääjille. Suosittelen käyttämään maksulliseen mainontaan edes pienen summan joka kuukausi. Voit mainostaa esimerkiksi vinkkejä sisältävää blogikirjoitusta, ajankohtaista tarjousta, maksutonta lahjaa (jonka avulla keräät sähköpostilistaa), arvontaa tai jotain muuta, joka tuo yrityksesi parhaita puolia esiin potentiaalisille asiakkaille. Haluatko oppia tekemään tehokkaan somemainoksen itse? Klikkaa tästä!

Facebook-kauppa käyttöön

Facebookin saa nykyään myös lisättyä kaupan, johon pääset lisäämään tuotteitasi. Kun sinulla on kauppa valmiina, pystyt sitä kautta merkitsemään tuotteitasi suoraan julkaisuihisi, josta asiakkaasi pystyvät suoraan ostamaan tuotteitasi. Tsekkaa ohjeet kaupan luomiseen tästä! Instagramissa on olemassa myös vastaava Shopping-ominaisuus, jonka lisäämisohjeisiin pääset tästä. Palveluiden myymiseen Facebook-kauppa sopii huonosti, ellei sinulla ole jotain suoraan verkkokaupasta tiettyyn hintaan ostettavaa palvelua tarjolla.

Mitkä taas ovat pahimmat virheet, joihin moni somemarkkinoinnissa sortuu? Tsekkaa ne tästä blogikirjoituksesta!

Tytti Laine
Someillaan?

Kommentit

Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Haluatko lisää intoa ja inspiraatiota? Onnistuu! Jätä tietosi