Mikä on tärkeintä digimarkkinoinnissa?

digimarkkinointi

Mikä on kaikkein tärkeintä digimarkkinoinnissa? Asiakas ja ihanneasiakas! Yksinkertaista, eikö? 🙂 Kuka on Juuri Sinun Ihanneasiakkaasi? Kenen tietoisuuteen haluat tulla yrityksesi digimarkkinoinnilla? Ellet pureskele näitä kysymyksiä huolella, haaskaat todellisella varmuudella aikaasi, energiaasi ja rahaasi.

Toimiva digimarkkinointi edellyttää ihanneasiakkaasi tunnistamista

Jo viime vuosituhannella (hui!) opiskellessani yrittäjyyttä Helsingin kauppakorkeakoululla, markkinoinnin luennon yksi vahva sanoma oli: rajaa kohderyhmäsi. Eräs luennoitsija jopa totesi, että rajaa kohderyhmä niin kapeaksi, että hirvittää – ja ota sittenkin vielä puolet pois! On kriittisen tärkeää siis tietää tarkasti, ketä haluat puhutella markkinoinnillasi, miten he tekevät ostopäätöksiään tarjontaasi liittyen ja miten voit tavoittaa ja vakuuttaa heidät markkinoinnillasi. Opettele tuntemaan asiakkaasi.

Itse haaskasin vuosia aikaani ja energiaani, sekä hurjasti myös silkkaa rahaa, koska en osannut määritellä omaa ihanneasiakastani. Totta puhuen en ollut oikein edes pysähtynyt sen kysymyksen ääreen (*häpeää*). Ymmärtäessäni vihdoin asian tärkeyden jäin kysymyksen “Kuka on ihanneasiakkaani?” äärelle jumiin pitkäksi aikaa. Hämmästelin aiheen äärellä parikin vuotta: mitä haluan tässä vaiheessa yrittäjyyttäni omalta yritystoiminnaltani ja koko elämältäni? Olin ydinkysymysten äärellä: mitä haluan itse bisnekseltäni ja keitä haluan eniten auttaa? Kiersin kysymysten kanssa kehää – yksin.

Vasta kun uskalsin pallotella asiaa toisten kanssa, katsoa itseäni tiukasti ja lempeästi peiliin ja määritellä tarkasti oman ihanneasiakkaani, elämä (ja digimarkkinointi!) helpottui huomattavasti! Sain muun muassa parissa viikossa yli 800 kontaktia omiin ihanneasiakkaisiini täysin sähköisten kanavien avulla. Lähdin rakentamaan ratkaisuja ja onnellisuutta omalle ihanneasiakkaalleni ja kas, oma onnellisuuteni kasvoi yllätyksellisesti siinä samassa!

Mitä Sinä voisit siis tehdä tukeaksesi digimarkkinointiasi?

Tiedä, keitä haluat palvella. Valitse, millaisia asiakkaita juuri sinä palvelisit kaikkein mieluiten – uskalla valita! Kuuntele ihanneasiakkaitasi, opettele kysymään asiakkailtasi olennaisia kysymyksiä ja kerää siten itsellesi tärkeää pääomaa yrityksesi päätösten tueksi. Pidä tuntoaistisi herkkänä kaikkeen, mitä ihanneasiakkaisiisi liittyy!

Ihanaa päivän jatkoa sinulle!

Tytti *
tyttilaine.fi

 

Someillaan?

Tytti Laine

Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan.

Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Tytti Laine
Someillaan?

Kommentit

Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!