Digimarkkinoinnin yleisimmät sudenkuopat – sorrutko sinä näihin?

digimarkkinoinnin sudenkuopat

Digimarkkinointi kannattaa ja se on lähes varma keino kasvattaa yrityksen asiakaskuntaa ja myyntiä. Mutta sitä kannattaa tehdä kunnolla ja todella panostaa siihen tai tuloksetkin jäävät kauas toivotusta. Listasin tähän kirjoitukseen digimarkkinoinnin yleisimmät sudenkuopat, joihin olen törmännyt työni varrella. Nämä sudenkuopat ovat yleensä yrittäjän menestyksen tukkeena, kun tulosta ei tunnu tulevan, vaikka digimarkkinointia hyödyntääkin.

1. Ei tunneta omaa ihanneasiakasta, vaan tarjotaan kaikkea kaikille

Yksi digimarkkinoinnin sudenkuopista on se, ettei oman ihanneasiakkaan kartoittamista ei ole tehty eikä oikeastaan tiedetä tarkkaan, kuka oma ihanneasiakas on. Digimarkkinoinnilla pystyy tavoittamaan halutessaan ison määrän ihmisiä, mutta siitä huolimatta ei ole järkevää tarjota kaikkea kaikille vaan kohdentaa omaa markkinointia juuri niille ihmisille, jotka ovat sinun ihanneasiakkaitasi ja myös potentiaalisimpia ostajia. Hukkaat aikaasi ja rahaasi, kun et tiedä kenelle oikeastaan markkinoit. Kartoita siis pikimmiten, keitä ihanneasiakkaasi oikeasti ovat, älä vain oleta! 😉

2. Ajatellaan, että tuote tai palvelu myy itse itseään verkossa, kunhan se vaan on siellä

Pelkkä tuotteen ja/tai palvelun näyttäytyminen verkossa ei tee siitä rahasampoa. Vaikka sinä tiedät, että tuotteesi tai palvelusi on priimaa, ei potentiaaliset asiakkaasi sitä voi tietää, jos siitä ei kerrota heille. Olen törmännyt yrittäjiin, joilla on käsissään aivan timanttinen tuote, jonka viilaamiseen on käytetty runsain määrin aikaa ja rakkautta. Mutta kun on tullut aika alkaa saamaan siitä myös myyntiä, markkinointiin ei ole panostettu läheskään niin paljon kuin itse tuotteeseen ja näin myyntiäkään ei ole tullut yrittäjän toivomalla tavalla. Yrittäjät ovat olleet erittäin pettyneitä. Muista siis aina panostaa myös markkinointiin kunnolla, jos haluat, että tuotteesi tai palvelusi myös tuo sinulle tuloja.

3. Ei tehdä valintoja keinoista ja kanavista, vaan hosutaan siellä täällä

Pahimmillaan yrittäjä on avannut lähes kaikkiin olemassa oleviin somekanaviin ja sähköpostijärjestelmiin tilit ja yrittää nyt luovia niiden välillä lisäten sinne sun tänne julkaisuja ja viestejä. Lisäksi hänellä saattaa olla vielä käytössä blogi ja Googlen mainontaa. Nettisivujakin saattaa useampia, koska ollaan jossain siirtymävaiheessa. Miten tämä näyttäytyy asiakkaalle, että ollaan mukana kaikkialla, mutta mihinkään ei panosteta kunnolla? Vastaus on: sekavana! On myös yrittäjälle raskasta ja aikaa vievää, kun yrittää pitää montaa kanavaa yhtä aikaa aktiivisena. Panosta siis vain muutamaan palveluun ja valitse ne sen mukaan, missä ihanneasiakkaasi ovat ja missä itse tykkäät toimia!

4. Unohdetaan asiakas viesteissä eikä panosteta vuorovaikutukseen

Julkaistaan postauksia ja lähetetään viestejä, joista on unohtunut asiakas kokonaan. Julkaisut tehdään yrityksen tai yrittäjän näkökulmasta eikä siitä näkökulmasta, mikä asiakasta kiinnostaa. Viestit eivät puhuttele asiakasta vaan niissä esimerkiksi todetaan asioita vain yleisellä tasolla. Tällaiset viestit eivät houkuttele vastaamaan tai kommentoimaan, joten tuskin niihin juurikaan reaktioita tulee. Ja jos tällaisia viestejä tulee alvariinsa, seuraajat ennemmin tai myöhemmin kaikkoavat. Suunnittele siis kaikki julkaisusi ja viestisi sen mukaan, mikä asiakastasi kiinnostaa yrityksessäsi, tuotteissasi tai palveluissasi tai sinussa. Jos et tiedä, kysy heiltä! ;-

5. Jätetään sivut oman onnensa nojaan

Ei todellakaan ole hyvä juttu, jos sosiaalisen median sivut tai verkkosivut ovat jätetty heitteille. Surkeimmassa tapauksessa sivuilta löytyy vanhaa tietoa, joka ei enää pidä paikkaansa. Potentiaalinen asiakas saattaa toimia vanhan tiedon perusteella ja pettyy pahasti, kun asia tulee ilmi. Oli hän sitten kolkuttelemassa liikkeesi oven takana tuntia aikaisemmin tai laittanut sähköpostia osoitteeseen, joka ei enää ole käytössä. Tämä ei todellakaan tee hyvää bisnekselle, joten tarkistathan heti, että sinulta löytyy kaikki tärkeimmät tiedot sekä some- että nettisivuiltasi ja että ne ovat oikein.

6. Piiloudutaan yritysprofiillin taakse (yksinyrittäjät)

Digimarkkinoinnissa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa törmää usein siihen, että yksinyrittäjä “piiloutuu” yritysprofiilin” taakse, vaikka käytännössä hän on yhtä kuin yrityksensä. Kuten jo tässä aiemmassa blogikirjoituksessani painotin, ihmisiä kiinnostaa ihmiset, eivät kasvottomat yritykset. Laita siis rohkeasti persoonaasi peliin somessa! Tulet luultavasti huomaamaan sen pian reagointien ja seuraajiesi määrässä 😉 Minäkin aloin muutamia vuosia sitten muuttaa verkossa näkymistäni vieläkin enemmän henkilövetoisemmaksi ja ja se on todellakin kannattanut. Seuraajamäärät ja sähköpostilista ovat kasvaneet sekä verkkosivuilla vierailut lisääntyneet.

7. Digimarkkinointiin panostaminen ei ole välttämätöntä -ajattelu

Monesti sitä äkkiseltään ajattelee, että digimarkkinointi ei ole välttämätöntä ja vie aikaa vain “oikeilta töiltä”. Tämä johtaa siihen, että digimarkkinointiin eli esimerkiksi someen ja sähköposteihin panostetaan silloin kuin ehditään ja usein ei ehditä, joten ne jäävät kokonaan tekemättä. Uskon, että tällainen ajattelu johtaa ennemmin tai myöhemmin siihen, että asiakkaat alkavat pikkuhiljaa vähentyä, jos yritystä ei hädin tuskin löydä verkosta. Digimarkkinointi on tullut jäädäkseen ja kasvaa ja kehittyy hirmu vauhtia. Nyt ei kannata jäädä kelkasta!

 

Siinä oli digimarkkinoinnin yleisimmät sudenkuopat, joihin minä olen törmännyt urani varrella. Oletko sinä huomannut sudenkuoppia digimarkkinointia tehdessäsi? Jos olet, miten olet kiertänyt kuopan tai kaivanut tiesi sieltä ylös? Olisi todella mielenkiintoista kuulla tarinasi!

Jos kaipaat lisää toimivia ja käteviä vinkkejä digimarkkinointiisi, olet tervetullut seuraamaan minua somessa! Jaan viikoittain FB-sivullani vinkkejä yrittäjyyteen ja siihen liittyviin asioihin. Saatan järjestää vähän väliä myös arvontoja, joissa voittajille on luvassa apua esim. digimarkkinointiin, talouteen tai muuhun yrittäjän kannalta tärkeisiin seikkoihin 😉 Tule mukaan!

Tytti Laine
Someillaan?

Tytti Laine

Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan.

Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Tytti Laine
Someillaan?
Tytti Laine
Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *