Search
Generic filters

Digimarkkinoinnin trendit yrittäjälle 2021

digimarkkinoinnin trendit

Vuosi 2020 toi paljon muutoksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja mullisti samalla myös digimarkkinoinnin trendit. Korona tulee luultavasti vaikuttamaan kaikkien elämään edelleen vuonna 2021. Monien ihmisten arki on muuttunut ja tilanteen etenemistä on vaikea ennustaa. Toisaalta taas poikkeukselliset olosuhteet ovat aktivoineet uusia kohderyhmiä verkko-ostamisen pariin ja tavallaan vähän kuin pakottaneet luomaan uusia tapoja markkinoida, varsinkin verkossa. 

Olen koonnut tähän artikkeliin nimenomaan yksin- ja pienyrittäjän kannalta hyödyllisiä trendejä, joten kaiken kattava listaus digimarkkinoinnin trendeistä tämän ei ole tarkoitus olla.

Hakukoneoptimoinnin merkitys kasvaa edelleen

Hakukoneoptimoinnin merkitys kasvaa koko ajan ja nyt viimeistään on hyvä aika laittaa perusasiat sen osalta kuntoon. Hakukoneista haetaan yhä enemmän myös kuvilla ja äänellä, joka kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi omia verkkosivuja kehitettäessä. Jos sinulla on verkkokauppa, panosta siihen, että tuotekuvat ovat myös hakukoneoptimoituja eli nimeä tiedostot selkeästi ja kirjoita houkutteleva otsikko ja kuvaus. Myös Google Lens ja Pinterestin kuvahaku kannattaa ottaa lukuun omassa markkinoinnissa. Google Lens auttaa hoitamaan asioita nopeammin ja löytämään tietoja helpommin – kameran tai valokuvan avulla.

Digimarkkinoinnin trendit sosiaalisessa mediassa

Somessa helposti ja nopeasti jaettava sisältö, jossa kerrotaan kuitenkin jotakin persoonallista, on todella suosittua. Esimerkiksi tuhannet suomalaiset jakoivat Spotify:n vuosikatsauksia vuoden vaihteen jälkeen. Erilaiset haasteet somessa ovat myös suosittuja ja niitä jaetaan paljon. Minkä haasteen sinä voisit tehdä omaan alaasi tai yritykseesi liittyen?

Selkeä viestintä ja markkinointi toimii somessa. Asioiden esittäminen yksinkertaisesti on nopeassa somessa valttia – olipa kysymys sitten Facebookista, Instagramista, Linkedinistä, Twitteristä tai TikTokista. Verohallinto on tehnyt viime vuosina hyvää työtä siinä, että monimutkaisiakin asioita on saatu kerrottua selkeästi ja ymmärrettävästi somessa. Viihdyttävän sisällön vanavedessä myös opettavainen sisältö on edelleen suosittua ja monesti sisältöjä tehdään tarinoiden kautta.

Nostalgia markkinoinnissa

Viime vuonna isot brändit ovat nostaneet markkinoinnissaan esiin yrityksen historiaa julkaisemalla vanhoja mainoksia. Yrittäjä voi hyödyntää nostalgiaa julkaisemalla somessa yrityksen tai yrittäjän historiaan liittyviä kuvia tarinoineen. Tarinallisuutta kannattaa käyttää kertoessaan yrityksen tuotekehityksestä tai palvelujen kehittymisestä vuosien varrella. Voit myös katsoa löytyykö yrityksestäsi, sen taustahenkilöistä tai paikkakunnalta jotain vanhoja kuvia Museoviraston-sivulta, joita voisit hyödyntää markkinoinnissasi.

Videot, videot, videot 

Videot pitävät edelleen pintansa suosituimpien sisältöjen joukossa. Erityisesti lyhyet ja editoinut videot viihdyttävine sisältöineen ovat valttia somessa. Tästä saamme kiittää Instagram Reelsiä ja TikTokia, jossa monet vaikuttajat ja yritykset tekevät videoita ja lisäävät niihin vielä sopivat musiikit. Kokeile ihmeessä ainakin Instagram Reelsejä tänä vuonna!

Digimarkkinoinnin trendit pitävät sisällään myös tänä vuonna livevideoita, joita ennustan tehtävän entistäkin enemmän. Koronan vuoksi ihmiset kaipaavat liveyhteyttä toisiin ihmiseen ja livenä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Voit tehdä livejä Facebookissa, Instagramissa tai pitää livewebinaarin vaikka Zoomissa tai Teamsissä. Pidempiäkään videoita ei kannata unohtaa, mutta ne kannattaa laittaa Youtuben puolelle, jossa ihmiset katsovat mielellään pidempiä sisältöjä. Vuorovaikutus on muutenkin tärkeässä roolissa ihan kaikilla foorumeilla tänä vuonna, joten ole yrityksesi kanavissa myös aidosti läsnä. Se kantaa varmasti hedelmää pidemmässä juoksussa.

Tuotteiden myynti siirtymättä sivulta toiselle

Etenkin someshoppailu on kasvava trendi ja vuonna 2021 entistä useampi ostaa jotain suoraan somesta. Facebookissa ja Instagramissa on myös mahdollista ohjata kaupasta omille sivulle ostamaan. Kun perustat Facebook ja Instagram -kaupat pystyt myös lisäämään tuotetarroja myös maksuttomiin julkaisuihisi, joten asiakkaan on helppo ostaa tuote ilman, että hänen tarvitsee erikseen etsiä linkki verkkokauppaasi. Valitettavasti somekaupan voi perustaa tätä kirjoittaessa vain fyysisille tuotteille.

Kantaaottavuus ja merkityksellinen sisältö

Viime vuonna monet yritykset ottivat rohkeasti kantaa erilaisiin ilmiöihin ja eri asiantuntijoiden mukaan kantaaottaminen tulee olemaan jatkossakin tekijä, jolla erottaudutaan positiivisesti nimenomaan omien ihanneasiakkaiden silmissä. Asiakkaat myös itse odottavat erityisesti isommilta yrityksiltä kannanottoja erityisesti heidän alaansa liittyviin asioihin ja ilmiöihin. Kannanottaminen voi olla mutkikasta, mutta voit itse aloittaa vaikka ottamalla kantaa esimerkiksi johonkin pienempään asiaan liittyen omaan alaasi tai paikkakuntaasi.

Kantaaottavuuden lisäksi asiakkaat arvostavat viestinnässä ja markkinoinnissa aitoa ja merkityksellistä sisältöä, johon on helpompi samaistua. Liian mainosmaiset sisällöt ohitetaan nopeasti erityisesti sosiaalisessa mediassa. Sisällön ei tarvitse olla liian siloteltua vaan uskon, että yrittäjän aito oman näköinen viestintä ja markkinointi on valttia.

Kolmannen osapuolen keksit kielletään

Tämän hetkisen tiedon mukaan vuoteen 2022 mennessä kaikki kolmannen osapuolen evästeet eli keksit tullaan luultavasti kieltämään. Kolmansien osapuolien evästeiden avulla markkinoinnin kohdentaminen on ollut helpompaa ja asiakkaan ostopolkua on pystynyt aika tarkasti seuraamaan analytiikkapalveluissa. Nyt kun nämä evästeet kielletään asiakkaiden liikkeiden seuranta verkossa hankaloituu. Markkinointi Roudan mukaan tämä saattaa tarkoittaa sitä, että kirjautumiseen perustuvien palveluiden rooli tulee kasvamaan. 

Tarkoittaen sitä, että jatkossa digimarkkinoinnin trendit saattavat siis sisältää entistäkin enemmän esimerkiksi sähköpostijärjestelmien ja erilaisten markkinoinnin automaatiojärjestelmien kautta tapahtuvaa ihanneasiakkaiden tietojen keräämistä. Tsekkaa kirjoitukseni sähköpostimarkkinoinnista ja aloita osoitteiden kerääminen vaikka heti!

Tytti Laine
Someillaan?

Kommentit

Aiheeseen liittyvää