9 pahinta virhettä, joita voit tehdä somemarkkinoinnissa

virheet somemarkkinoinnissa

Onko sinulla yritystili jo Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä tai LinkedInissä, mutta sinusta tuntuu, ettet tavoita somessa sinulle oikeaa kohderyhmää? Jos vastasit kyllä, somemarkkinoinnissasi on jotain pielessä. Huolella ja ajatuksella hoidettu sosiaalinen media on erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita sekä tuottaa verkkoliikennettä sivustollesi. Hunningolle jätetty sosiaalinen media taas voi vaikuttaa yrityksesi imagoon negatiivisesti eikä palvele parhaalla mahdollisella tavalla. Jotta yrityksesi somemarkkinointi alkaa tuottamaan tulosta, vältä näitä virheitä:

  1. Yritykselläsi ei ole sosiaalisen median strategiaa

Sosiaalisen median tehokas käyttö vaatii strategian, jonka pohjalta tietyt toimet suoritetaan. Somestrategialla tarkoitetaan sitä, että yritys on määritellyt miten se hyötyy somen käytöstä, ketä eri kanavilla tavoitellaan, mitä kanavia someviestinnässä käytetään ja millaisilla sisällöillä kohderyhmää houkutellaan. Ilman selkeätä suunnitelmaa ja tavoitteita somekanavat voivatpahimmassa tapauksessa huonontaa yrityksesi imagoa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, ja hyvällä ja kohdennetulla suunnitelmalla tavoitetaan oikea kohderyhmä.

  1. Huonot ja epätarkat kuvat

Ole tarkka siitä, minkälaista visuaalista sisältöä jaat somekanavissasi. Koska Instagram ja Facebook ovat pullollaan hienoja kuvia ja upeaa sisältöä, ota tavoitteeksi erottua massasta omalla aidolla tyylilläsi. Ajattele asiaa tältä kantilta; Ostatko ruokakaupassa tuotteen, jonka etiketti miellyttää silmääsi vai sen, jonka etiketti ei herätä minkäänlaisia tunteita? Sama pätee myös sosiaalisessa mediassa käytettäviin kuviin.

  1. Somekanavien valinta

Somekanavia on lähes yhtä paljon kuin niiden käyttäjiäkin. Mieti tarkkaan, mitkä kanavat palvelevat juuri sinua. Mitkä ovat yrityksesi tavoitteet ja toimintaympäristö? Jos haet visuaalisuutta, valitse Instagram. LinkedIn on mainio kanava sidosryhmille ja b2b-myyntiin. Facebookin avulla voit rakentaa brändiäsi haluamaasi suuntaan. Ja mikä tärkeintä: muista päivittää kanaviasi aktiivisesti, sillä passiivinen tili ei houkuttele seuraajia eikä lisää myyntiä.

  1. Sisältö ei vakuuta

Blogit ja videot tuovat yrityksellesi lisäarvoa. Blogipostaus, josta hehkuu asiantuntijan tietämys ja innostuneisuus aiheeseen, lisää mielenkiintoa ja luotettavuutta. Jäykkä ja konemainen lopputulos voi olla haitaksi yrityksesi toiminnalle. Ole innostunut, niin seuraajasikin innostuvat sinusta! Tyhjänpäiväinen sisältö voi osaltaan karkottaa potentiaaliset asiakkaat, joten pidä sisältö kiinnostavana ja pysy aiheessa alusta loppuun asti.

  1. Raha, raha ja raha

Huomioi että kuten muuhunkin markkinointiin, myös somemarkkinointiin kannattaa sijoittaa rahaa. Vaikka keksisit kuinka iskevän tavan myydä brändiä tai tuotetta, panostamalla esim. Facebook-mainontaan saat huomattavasti laajennettua tavoittamasi ihmisten määrää ja kohdennettua mainokset juuri omalle kohderyhmällesi. Hyvin suunniteltu kampanja voi tuottaa tuloksia jo pienelläkin panostuksella. Määritä tavoitteet, joihin haluat kampanjalla yltää.

  1. Huono julkisuuskin on julkisuutta

Eli älä revi pelihousujasi huonoa palautetta saadessasi, vaan reagoi siihen asiallisesti ja oma kantasi perustellen. Kaikki saavat elämänsä aikana jostain negatiivista palautetta, se ei koske pelkästään yrityselämää. Tärkeintä on ottaa opiksi ja reagoida hillitysti sekä järkevästi. Älä hätiköi vastauksesi kanssa, sillä yksikin huono reagointi voi nostaa asiakaskuntasi varpailleen ja huonontaa yrityksesi mainetta.

  1. Ei-kiinnostavan sisällön jakaminen

Seuraajasi todennäköisesti tietävät jo, mistä löytävät yrityksestäsi ja sen palveluista tietoa. Seuraavaa somejulkaisua miettiessäsi kysy itseltäsi: minkälaista sisältöä haluaisin seuraajana nähdä? Pyri luomaan positiivista brändikuvaa ja mieti, minkälainen sisältö kiinnostaa seuraajiasi.

  1. Sisältö on sotkuista

Korjaa kirjoitusvirheet, mieti kahdesti ennen kuin julkaiset ja älä julkaise liian usein mutta älä myöskään liian harvoin. Julkaisutiheyteen ei ole olemassa mitään selkeitä suosituksia vaan julkaisutahti määräytyy oman bisneksesi ja sen luonteen mukaan. Jos sinulle sopii paremmin tiivis julkaisutahti, toimi sen mukaan. Etsi tasapaino julkaisujesi aikataulutukseen ja oikolue tekstisi ennen julkaisua. Ja ennen kaikkea: mieti, mikä julkaisu sopii mihinkin kanavaan, älä sysää samaa sisältöä kaikkiin kanaviisi.

  1. Vuorovaikutus uupuu somekanavistasi

On hyvin tärkeää seurata nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaitasi ja sidosryhmiä sekä reagoida ajankohtaisiin asioihin. Ole aidosti läsnä somessa, keskustele, kysy ja kommentoi aktiivisesti ihanneasiakkaittesi juttuja. Asiakassuhteita on helpompi rakentaa, kun annat aitoa vastakaikua somessa etkä keskity ainoastaan promoamaan omia tuotteitasi ja palveluitasi.

 

Tytti *

P.S. Lataa maksuton Instagram -opas (ja muitakin makeita juttuja maksutta) täältä ja poimi vinkit Instagram -markkinointiisi 😉

Tytti Laine
Someillaan?

Tytti Laine

Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan.

Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Tytti Laine
Someillaan?
Tytti Laine
Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *