6 vinkkiä, mitä jokaisen yrittäjän kannattaisi postata someen!

postata someen

Onko sinulle tuttu tilanne, että et oikein tiedä mitä sinun kannattaisi postata someen? Olen kuullut monen yrittäjän sanovan, että “ei minulla ole mitään postattavaa” tai “en tiedä, mitä postaisin”. Uskon, että monet yrittäjät ajattelevat, että ei minulla ole nyt mitään kerrottavaa joka asiakkaitani tai potentiaalisia asiakkaitani kiinnostaisi. Uskallan väittää, että kyllä sinulla on!

Ensinnäkin ihmiset ovat uteliaita! He haluavat tietää asioista. Kun postauksesi pääpointti on kerrottu kiinnostavasti ja siinä tulee heti ilmi, miten postauksesi hyödyttää tai ilostuttaa asiakastasi, hän pitää postauksestasi varmasti! Mieti asiaa siltä kantilta, että miten asiakkaasi voivat tietää sinusta ja tuotteistasi ja/tai palveluistasi, jos sinä et niistä kerro? Näin annat asiakkaillesi myös mahdollisuuden ostaa 😉

Minkälaisia julkaisuja sitten kannattaa postata someen?

1. Somekanavasi ei ole yhtä kuin keltaiset sivut!

Lähdetään siitä, mitä someen ei kannata postata (ainakaan kovin usein!). Jos somekanavasi toimii pelkkänä mainoskanavana, jonne “heität” silloin tällöin kuvia tuotteistasi hintoineen, asiaan kannattaa tehdä pikimmiten muutos! Pelkkä tuotteiden tai palvelujen mainostaminen somessa ei toimi. Mainoksia tursuaa meille jokaiselle tänä päivänä ovista ja ikkunoista sekä postiluukusta että varsinkin somessa, joten markkinoinnilla pitää pystyä erottautumaan. Näytä ja kerro mieluummin, mitä hyötyä ja iloa tuot asiakkaallesi tuotteillasi tai palveluillasi? Käytä rohkeasti mielikuvitustasi postauksissasi!

2. Kysy, auta ja kommentoi postauksissasi

Sosiaalisessa mediassa tärkeintä on vuorovaikutus, kuten sen nimikin jo kertoo. Älä tuuppaa pelkkiä yksipuolisia viestejä someen, johon seuraajasi eivät voi edes vastata mitenkään. Ota seuraajasi mukaan postauksiisi ja koko tekemiseesi! Kysy heidän mielipidettään, anna heidän äänestää ja jopa päättää jostain asiasta. Reaktioiden eli tykkäyksien, kommenttien, jakojen ja tägäysten määrä postauksessasi on ratkaisevaa – mitä enemmän reaktioita julkaisusi saa, sitä paremmin se näkyy somessa!

3. Jaa vinkkejä

Jaa seuraajillesi oikeasti hyödyllisiä ja käyttökelpoisia vinkkejä, jotka liittyvät toimialaasi tai suoraan tuotteisiisi tai palveluihisi. Voit jakaa kampausvinkkejä, reseptejä, ihonhoitovinkkejä, niska- ja hartiajumppaohjeita tai keinoja toimivan sähköpostiviestin tekemiseen, mitä tahansa “pieniä” vinkkejä, jotka liittyvät tekemiseesi 😉

Voit tehdä vinkeistäsi vaikka postaussarjan, jossa jaat joka viikko samaan aikaan vinkkipostauksesi. Näin seuraajasi osaavat jo odottaa postaustasi!

4. Puhu välillä muustakin kuin suoraan työhön liittyvästä

Varsinkin, jos olet yksinyrittäjä tai yrityksesi henkilöityy muuten vahvasti sinuun! Voit postata someen välillä harrastuksestasi, päiviesi kulusta tai muusta asiasta, joka ei suoraan liity työhösi. Näin päästät seuraajasi hieman lähemmäksi sinua. He alkavat luottaa sinuun enemmän, kun pääsevät edes hiukan tutustumaan henkilöön yrityksen takana. Lisäksi ihmisiä kiinnostaa ihminen niinkuin jo aiemmin totesinkin. “Kevyempi” ei työhön liittyvä sisältö todennäköisesti kiehtoo seuraajiasi enemmän kuin pelkkä yritykseesi tai tuotteisiisi tai palveluihisi liittyvät julkaisut 😉 Pidä kuitenkin huoli, että yrityksesi somekanavassa pääpaino pysyy edelleen työssäsi ja siihen liittyvissä julkaisussasi.

5. Video saa näkyvyyttä parhaiten

Facebook suosii videosisältöä, joten videot näkyvät huomattavasti paremmin seuraajillesi kuin tavalliset teksti-ja kuvapostaukset. Voit kuvata esimerkiksi videon, jossa esittelet jotain tuotettasi tai palveluasi tai otat videokuvaa liiketilastasi tai toimistostasi. Video kannattaa pitää lyhyenä, jotta sen näkevät jaksavat katsoa sen kokonaisuudessaan. Videon ei tarvitse olla huippulaatua, joten älypuhelimella kuvattu video riittää mainiosti, kunhan kuva on selkeä ja että äänet kuuluu, jos ne on tarkoitettu kuuluvaksi 😉

6. Anna sivullesi extrabuustia järjestämällä arvonta tai kilpailu

Sosiaalisessa mediassa järjestetään paljon arvontoja ja kilpailuja ja ne ovatkin oiva keino hankkia sivullesi näkyvyyttä ja nopeaa buustia, koska niihin osallistutaan yleensä innokkaasti. Pyydä aina vähintään kommentoimaan arvontapostausta, koska kommentit lisäävät parhaiten julkaisusi näkymistä mahdollisimman monelle. Muista kuitenkin tarkistaa Facebookin arvontoihin ja kilpailuihin liittyvät säännöt ennen julkaisua.

Tsekkaa vielä tästä blogikirjoituksesta, miksi yrittäjän on kriittisen tärkeää olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa.

Someillaan?

Tytti Laine

Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan.

Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!
Tytti Laine
Someillaan?

Kommentit

Tytti Laine
Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palveluidensa tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksiaan sekä verkostoitumistaan. Tytti on luonut maksuttoman Enemmän euroja! -verkkokurssin, jonka kautta hän haluaa auttaa yrittäjiä saamaan yritystoiminnastaan enemmän iloa ja rahaa. Liity mukaan www.enemmaneuroja.fi ja valmistaudu onnistumaan!